Thursday, 12 November 2015

Dato’ Aliff Syukri D’Herbs

 Biografi Usahawan

Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman merupakan seorang usahawan yang berjaya pada masa kini. Beliau telah dilahirkan pada 3 April 1987 di Felda Kechau, Kuala Lipis, Pahang. Beliau bersekolah di SK Sg. Besar Selangor dan kemudiannya melanjutkan pengajian di SM Telok Gadong Klang. Beliau juga sempat belajar di Sekolah Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Setelah tamat pengajian di  sekolah pondok, beliau telah menyambung pengajian di sekolah Integrasi As-Syakirin, Shah Alam. Bagi pengajian di peringkat universiti pula beliau telah menyambung pengajian di Taylor Collage. 
Beliau merupakan anak ketiga dan telah berkeluarga pada usia muda. Beliau mempunyai tiga orang anak hasil daripada perkahwinannya. Isteri beliau iaitu Datin Nur Shahida Mohd Rashid. Isteri beliau merupakan orang yang menjadi tulang belakang dalam usaha beliau untuk berjaya. Isterinya banyak membantu dan memberi sokongan moral untuk beliau meneruskan kejayaan beliau dalam bidang ini.
Dato’ Aliff Syukri melibatkan diri dalam bidang keusahawan bermula sejak beliau kecil lagi. Beliau bermula dengan jualan jeruk secara kecil-kecilan semasa zaman persekolahan. Ekoran kesusahan kehidupan, beliau belajar untuk menghargai setiap sen yang dimiliki. Setelah itu, apabila sedikit dewasa beliau mula menjual produk kecantikkan dan jamu dari rumah ke rumah. Walaupun berasa malu kerana kadang-kadang terdapat pelanggan yang tidak mahu mendengar penjelasan beliau tetapi itu tidak dijadikan alasan untuk putus asa. Malah beliau semakin bersemangat untuk berniaga.
Prinsip yang menjadi pegangannya iaitu bukan kerana modal kita berjaya tetapi kerana usaha dan kesungguhan yang paling penting. Pelbagai usaha harus diambil untuk menuju kejayaan. Itulah yang dilakukan oleh Dato’ Aliff. Pelbagai usaha yang beliau lakukan untuk memastikan jenamanya dikenali masyarakat.

Trait Usahawan

  •  Observant
Dato’ Aliff telah menghasilkan lebih 60 jenis produk untuk kegunaan lelaki, wanita dan kanak-kanak. Beliau sangat peka terhadap keperluan masyarakat daripada pelbagai golongan menyebabkan produk beliau mendapat tempat di hati masyarakat. Kepekaan dan perhatian beliau terhadap keperluan masyarakat juga telah menyebabkan produk beliau menjadi pilihan. Sebagai contoh, salah satu produk beliau iaitu pewarna rambut yang diadun khusus untuk lelaki dan wanita islam yang mementingkan kesucian dan kebersihan. Sebelum menghasilkan produk beliau telah memikirkan kebajikan pelanggan yang bakal menggunakan produk beliau. Ini merupakan salah satu perkara yang menyumbang kejayaan beliau dalam bidang ini.
Dato’ Aliff amat mementingkan bahan yang digunakan untuk menghasilkan produk beliau. Kandungan dalam setiap produk amat diberi perhatian kerana ini juga akan memberi kesan kepada kelancaran jualan produk. Pelanggan akan memastikan bahan yang digunakan tidak mendatangkan kemudaratan lebih-lebih lagi terhadap kesihatan mereka. Oleh itu, menurut Dato’ Aliff tiada bahan kimia yang boleh menjejaskan kesihatan di dalam produk beliau. Malah, produk yang dihasilkan adalah halal dan boleh dibawa sembahyang.
Dato’ Aliff juga amat peka terhadap perubahan dalam jualan. Kini, semakin ramai pelanggan yang amat mementingkan kesihatan mereka. Mereka menjaga kesihatan bukan dengan menelan pil atau mengambil vitamin dalam bentuk pil tetapi masyarakat sekarang lebih menjurus menjaga kesihatan menggunakan bahan organik. Oleh itu, Dato’ Aliff telah mencipta satu produk baru yang menjadi permintaan ramai sekarang iaitu Minuman Jus kesihatan Galomex Gold. Jus minuman ini mengandungi campuran 30 jenis herba. Jus ini bersesuaian untuk membantu merawat pelbagai jenis penyakit. 

Sikap beliau iaitu seorang yang ‘Observant’ menyebabkan beliau mampu menghasilkan pelbagai jenis produk yang mendatangkan kebaikkan kepada pengguna dan boleh digunakan oleh pelbagai golongan masyarakat daripada yang muda sehingga yang tua. Ini menyebabkan produk beliau mendapat tempat dihati masyarakat. Pelbagai golongan boleh menggunakannya menjadikan produk beliau satu produk yang serbaguna. Ini memudahkan para pelanggan untuk membeli. Di samping itu, kepekaan beliau terhadap kualiti produk turut membantu mejayakan lagi jualannya. Kualiti produk amat penting supaya pelanggan terus setia untuk menggunakan produk kita. Jika kita menghasilkan produk yang berkualiti, pelanggan akan tanpa was-was untuk terus menggunakan produk yang kita hasilkan. 

  •        Proaktif

Beliau juga seorang usahawan yang proaktif dalam menjayakan jualan produk D’Herbs di pasaran. Beliau bergiat aktif dalam meluaskan produknya di seluruh Malaysia, bahkan produknya semakin diterima pengguna dari seluruh negara berikutan permintaan yang diterima semakin meningkat dari hari ke hari.
Pada setiap hujung minggu, beliau akan membuat bengkel kecantikan dan kesihatan di tempat-tempat kerja samada swasta mahupun kerajaan. Selepas gigih menjual produk daripada pelbagai jenama, beliau mula merasakan lebih baik bagi beliau untuk menjual produknya sendiri.
D’Herbs telah menghasilkan lebih daripada 30 produk. Antaranya ialah Jus Perawan, dan hari ini D’Herbs semakin dikenali dengan kepelbagaian produk antaranya Tablet Coklat Pintar Ibnu Sina, Gel Berherba Aloe Gamat, Sabun Scrub Mukjizat, set wangian dan sebagainya.

  •  Mengambil risiko terbuka ( open-risk taker)

Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang berani mengambil risiko terbuka. Sebagai contoh, produk beliau tidak mempunyai kumpulan sasaran yang spesifik tetapi produknya dikatakan lebih disasarkan kepada golongan wanita. Sesetengah stokis dan pelanggan mempersoalkan produk beliau kerana beliau seorang lelaki dan bagi mereka beliau mungkin kurang memahami apa yang wanita perlukan terutamanya dalam penjagaan kesihatan dan kecantikan.
Antara risiko yang dihadapi oleh Dato Aliff Syukri iaitu membuat percaturan yang salah apabila beliau cuba membuat pinjaman di bank dan malangnya pinjaman yang dimohon ditolak mentah-mentah oleh pegawai bank. Namun begitu, beliau tidak putus asa. beliau mengambil inisiatif lain dengan membaritahu hajatnya kepada rakan-rakan yang beliau ingin membuat satu jenama dan ingin berkongsi bersama mereka. Rakan-rakan beliau berminat dan yakin dengan kewibawaan beliau untuk membuat satu jenama. Duit yang rakan-rakan nya laburkan, beliau jadikan sebagai pelaburan. Beliau jadikan sebagai modal awal dan digabungkan dengan perniagaan pasar tani beliau dua tahun dahulu sebanyak RM 100000.

  •  Berwawasan

Beliau seorang usahawan yang berwawasan sehingga beliau mampu menghasilkan produk D’Herbs yang pelbagai jenis. Beliau telah memasarkan produk beliau dari kecil-kecilan dan telah meluas sehingga ke luar negara. Selain itu, beliau turut menyimpan hasrat untuk menghasilkan 500 jenis produk lagi pada masa akan datang bagi memberi lebih pilihan kepada para pengguna.
Bapa kepada tiga orang cahaya mata ini juga mempunyai misi yang jelas dalam hidupnya iaitu untuk menjadikan empayar kosmetik Avon sebagai tanda aras, beliau berharap dapat mengembangkan jenama D’Herbs sebagai satu jenama global.

Syarikat D’Herbs juga mempunyai wawasan yang jelas iaitu ingin menjadikan D’Herbs sebuah syarikat single level yang mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan dengan konsep terbuka yang lebih mudah dan ringkas sekali gus mempunyai sistem yang terbaik dari segi pengurusan, keberkesanan, kualiti serta harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh semua golongan sekali gus dapat menjana pendapatan serta keuntungan bagi kedua – dua pihak iaitu pengeluar dan peniaga.

  • Kegagalan adalah satu pilihan 

Setiap orang yang ingin berjaya tidak akan terlepas daripada berdepan dengan kegagalan. Akan tetapi, berdepan dengan kegagalan merupakan satu pilihan kerana jika seorang usahawan itu ingin berjaya pasti mereka akan berusaha bersungguh-sungguh. Itulah yang berlaku dengan Dato’ Aliff kerana beliau juga tidak terlepas daripada berdepan dengan kegagalan. Pada awal penyertaan beliau dalam bidang keusahawan, produk beliau tidak terus menjadi pilihan masyarakat seperti sekarang. Pada permulaan perniagaan, beliau hanya berniaga secara kecil-kecilan sahaja. Namun, disebabkan usaha dan semangat yang tinggi, Dato’ Aliff terus berusaha untuk menghasilkan lebih banyak produk baru dan mempelbagaikan lagi produknya untuk memenuhi keperluan masyarakat masa kini. Kini, produknya lebih mudah didapati seperti di pasar malam, pasar tani, farmasi, kedai jamu dan pusat jualan D’ Herbs sendiri. Semangat yang ada pada diri Dato’ Aliff untuk mempromosikan produknya telah menyebabkan produknya semakin dikenali sekarang. Belajar daripada kegagalan pada masa lepas memberikan semangat dan inspirasi untuk beliau terus memajukan perniagaannya. Dato’ Aliff memberitahu bahawa dalam perniagaan ini untuk terus berjaya kita tidak boleh malu untuk mempromosikan produk kita kepada masyarakat dan orang awam.
 

1 comment:

  1. Sure fixed prediction - thakasino.com 카지노 카지노 jeetwin jeetwin 온라인카지노 온라인카지노 141Free NHL Hockey Nhl Games | Hockey Betting News

    ReplyDelete